marți, 8 decembrie 2009

Sa spunem nu furtului cu legea in spate

Un mare numar de cetateni romani, undeva intre 3.500.000 si 5.200.000 (I mean, who knows, macar la Geoana a iesit suma cu PNL-u de la primul tur:D in absenta asistentei sau tolerantei benevole a institutiilor statului), au votat de fapt pentru Guvernul Basescu vs. Guvernul Johannis (proiect de modernizare a Romaniei, diverse promisiuni de presedinte jucator vs. alianta politica pentru guvernare). In cazul asta pot sa fac si eu paranteza logica de a iesi temporar din teoria loviturii de stat, cu o ipoteza de lucru la fel de para-constitutionala.

Sa presupunem deci ca presedintele, relegitimat, decide sa faca un guvern cu o minoritate parlamentara. Sa adaugam si ideea ca mai multi parlamentari se hotarasc, din varii motive, sa contribuie la investirea guvernului propus. Inseamna asta ca Parlamentul se dezice in vreun fel de atributiile sale constitutionale? Nu, pentru ca atributiile puterii legislative sunt in primul rand legislative:D, alaturi de obligatia de a investi un guvern prin votul unei majoritati la momentul investirii. Pana la urma Nutii doreste doar ca sa existe un guvern legitim.

Singurul lucru "groaznic" in acest scenariu este ca diversii potentati romani care s-au facut guvern in ultimii 20 de ani s-au obisnuit sa fure cu legea in mana. Evident, e mult mai usor sa faci o incredintare directa prin OUG in loc de licitatie atunci cand ai o majoritate confortabila in spate. De fapt asta este si una din principalele probleme ale SISTEMULUI in Romania, cine are majoritate parlamentara face TOT ce isi doreste (inclusiv un guvern care ignora hotarari judecatoresti definitive fara ca asta sa fie motiv de motiune).

Sa presupunem ca avem un guvern normal... fara OUG, fara asumare de raspundere... cu drepturi normale de initiativa legislativa. Un guvern pentru care este direct, complet si unic responsabil executorul-sef proaspat ales. Un guvern care are la dispozitie toate mecanismele pentru a guverna conform legii.

In aceeasi ipoteza, avem si un parlament care are in sfarsit ocazia, fara a mai fi in conflict de interese, sa isi faca treaba pentru care este votat si platit, respectiv:
1. Sa se asigure ca puterea executiva respecta legea si hotararile judecatoresti.
2. Sa verifice activitatea guvernului si sa faca interpelari.
3. Sa controleze exact fiecare justificare a cheltuielilor bugetare, sa constranga la minimizarea deficitului bugetar si sa intervina activ pentru reducerea risipei banului public (acesta fiind si unicul punct in care isi si asuma o parte din responsabilitatea executivului)
4. Se descentralizeze si sa depolitizeze pe cat posibil administratia publica.

Bottom-line, in acest moment, raul cel mai mic si calea prin care se poate evita o bataie generalizata, este un Parlament care isi indeplineste exact si complet misiunea intentionata de constitutie si de principiile unei democratii reale. Sa fim deci optimisti, oricate abuzuri face puterea executiva exista o sansa pentru supravietuirea democratiei atata timp cat exista un parlament:). E o veste buna poate si pentru PDL, guvernul Boc-Solo a dovedit deja ca se poate fura, e drept cu ceva mai mult efort, si fara sustinerea unei majoritati parlamentare:P. Nu in ultimul rand, pe langa un Parlament in sfarsit util, e inca o veste buna si pentru cetateni, care in sfarsit vor putea vedea si vota, fara urma de indoiala, cat de bine traiesc in functie de competenta celor care si-au asumat puterea executiva.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu