vineri, 23 ianuarie 2009

In sfarsit activitate PNL

Crin Antonescu la Adevarul si EvZ
http://www.adevarul.ro/articole/guvernul-tariceanu-a-sporit-birocratia.html
http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/836700/Antonescu-quotLiderul-adevarat-al-Guvernului-este-Basescuquot/

Dinu Patriciu la Adevarul
http://www.adevarul.ro/articole/din-cinci-birocrati-patru-afara.html#adauga-raspuns

"M-ar putea întreba cineva de unde sunt suplinite veniturile în minus la buget. Răspunsul, spunea acolo, ar fi că trebuie diminuat numărul bugetarilor cu 80-85%. Nu asta am spus, ci altceva. Am spus că trebuie diminuat cu această proporţie numărul bugetarilor (la nivel local şi central) care se ocupă de administrarea bugetului. Numărul lor este enorm. Din peste un milion şi jumătate de angajaţi bugetari, mai mult de 50%, direct sau indirect, se ocupă de colectarea şi cheltuirea bugetului. Ei nu fac altceva decât să strângă, să distribuie, să prelucreze, să analizeze, să controleze date, să inventeze proceduri şi reglementări de cele mai multe ori absolut inutile. Numărul lor real e cu multă îndemânare ascuns în cheltuielile bugetare. Salariul mediu al acestor oameni este de circa 600 euro/lună/cap de om, dar cheltuielile totale prilejuite de existenţa lor sunt de peste 1.000 de euro, adică un total de 8,5 miliarde de euro anual. Raportând la PIB, asta înseamnă peste 5%. Iar reducerea ar însemna cam 600 de kilometri de autostradă sau vreo 63.000 de apartamente. Pe an!
Că este posibilă o reducere de 4/5 din numărul lor, sunt absolut convins. Experienţa m-a învăţat - şi, slavă Domnului, am restructurat câteva întreprinderi în viaţa mea - că 5/1 este raportul între numărul birocraţilor din sistemele de administrare generală a societăţilor foste de stat şi cei cu adevărat necesari atunci când sistemele de operare, raportare şi control sunt raţional construite."

My Comment on last:D
1. Corporatia (ca si companie comerciala in sensul anglo-saxon) si corporatismul sunt doua chestii diferite - http://en.wikipedia.org/wiki/Corporatism
2. Utilizarea de catre DP a sintagmei "statul nu este decat o corporatie" este nefericita dpdv academic. Daca inlocuim cu "organizatie" insa argumentul pare corect; orice stat este SI o organizatie imensa, iar companiile comerciale au preluat din secolul 20 stafeta inovatiei organizationale de la birocratiile statale si fortele armate. Orice organizatie trebuie sa aiba o misiune explicita si sa fie continuu optimizata pentru a-si maximiza rezultatele / atingerea obiectivelor in cel mai eficient mod posibil - adica minimizarea costurilor.
3. Orice organizatie umana, in particular de tip birocratic, are insa defecte si vulnerabilitati. De exemplu "misiunea ascunsa" a membrilor organizatiei, respectiv supravietuirea/cresterea organizatiei si cresterea puterii/statusului social a indivizilor, misiune care se poate opune intereselor stakeholderilor (Mini-referinte - Max Weber, Robert Michels, Principal-Agent Theory). Companiile comerciale sunt avantajate aici, atat pentru ca profitul este un rezultat mult mai clar si usor de masurat decat o misiune publica, cat si pentru ca investitorii sunt mai atenti, mai activi si mai puternici decat cetatenii fata de stat. Acesta este unul din argumentele liberale de baza pentru statul minimal, respectiv inevitabilitatea tentatiei de abuz de misiune si ineficienta a birocratiilor de stat.
4. Solutia tehnica propusa de DP poate fi detaliata ca si "implementarea metodelor de organizare a muncii, planificare si control, management al performantei etc" ale corporatiilor care au depasit deja ca si dimensiuni si complexitate administratia romana, deziderate incluse si in obiectivele declarate de reforma ale administratiei publice din Romania.
5. Implementarea acestei solutii este foarte dificila datorita sistemului politic si a culturii politice din Romania. In primul rand pentru ca cetatenii s-au obisnuit cu ideea ca nu au nici un fel de putere si drepturi fata de stat (si pentru mine cel mai eficient mod de a trata cu statul este sa te ascunzi cat mai bine). In al doilea rand, nici un guvern post-decembrist nu a reusit cu adevarat sa imblanzeasca imensul dinozaur administrativ mostenit. Aparatul administrativ al tarii este autonom/independent, si marea majoritate a politicienilor s-au resemnat cu gandul ca functiile politice de deasupra administratiei sunt simple sinecuri, in care eventual poti sa mai faci si niste smenuri, cu cooptarea si bunavointa subordonatilor "eterni". Sunt locuri in care aceasta realitate este incredibil de puternica si vizibila, de exemple Ministerul Afacerilor Externe.
6. Una din realizarile guvernului Tariceanu, amputata acum de Boc, este Secretariatul General al Guvernului (upgraded post-Nastase), in care s-a incercat formarea unui punct extern de presiune pentru reforma administratiei centrale, cu oameni tineri, inteligenti si din afara sistemului. O directie buna in care s-au facut pasi concreti, acum stersi cu buretele "epurarii" administrative.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu